FANDOM

Invázia do Poľska bolo prepadnutie Poľska vojskami nacistického Nemecka a Sovietskeho zväzu.

Na jar roku 1939 Hitler nechal vypracovať vojenský plán ťaženia do Poľska s názvom Fall Weiss. 1. septembra bez vypovedania vojny napadlo susedné Poľsko. Po boku Nemcov sa invázie zúčastnilo aj 50 tisíc slovenských vojakov. Hoci sa Poliaci statočne bránili, nepodarilo sa im zastaviť zdrvujúci nápor početnejšieho a lepšie vyzbrojenejšieho vojska. Wehrmacht, ktorý uplatnil taktiku bleskovej vojny, rýchly postup tankových jednotiek a koordinácia s pechotou. 3. septembra vstúpili do vojny proti Nemecku Francúzsko a Veľká Británia, nijak výrazne však Poľsku nepomohli a ich vyčkávanie nazývame „čudnou vojnou”. Už 8. septembra časť nemeckých tankových jednotiek dosiahla predmestie Varšavy. 17. septembra sa k nemeckému útoku proti Poľsku pripojil Sovietsky zväz a obsadil východnú časť Poľska na základe nemecko-sovietskej dohody o neútočení.

27. septembra Poľsko kapitulovalo a jeho územie si medzi sebou rozdelili Nemecko so Sovietskym zväzom. Tým však agresia Nemecka neskončila. Útok na Poľsko bol začiatkom druhej svetovej vojny.

Fall Weiss Edit

Avatar.jpg

Adolf Hitler pri jednom z jeho prejavov

Potom, čo došlo k vytvoreniu bábkového Slovenského štátu, nemecké jednotky obsadili zvyšok českých krajín a Hitler zriadil Protektorát Čechy a Morava. Hitler si uvedomil, že je na čase riešiť „poľskú otázku”, a to aj napriek tomu, že sa poľský štát snažil robiť voči nacistickému Nemecku v podstate priateľskú politiku. Plány nemeckej expanzie boli zamerané ďaleko na východ, inak povedané Drag nach Osten, a Poľsko bolo jedinou prekážkou, aby sa tento plán naplnil. Koncom marca 1939 Hitler informoval nemecké velenie ozbrojených síl, že situáciu v Poľsku hodlá riešiť vojenskými prostriedkami. Hitler sa nemohol vyrovnať s poľskými územnými ziskmi na úkor Nemecka. Najväčším tŕňom v oku bolo oddelenie Východného Pruska od zvyšku Nemecka tzv. pomoranským koridorom. Významný nemecký prístav Gdansk sa navyše stal tzv. slobodným mestom, aby ho mohli využívať ako Nemci, tak Poliaci. Hoci na tomto území bolo prevažne poľské obyvateľstvo, žila tu aj významná nemecká menšina. Už v októbri 1938 začal Hitler vyvíjať na Poľsko, aby povolilo Nemcom začať budovať exteritoriálnu diaľnicu cez koridor do Východného Pruska. Navyše Hitler požadoval navrátenie Gdansku. Ani jedna z požiadaviek nebola splnená, pričom v marci 1939 Poľsko na tieto požiadavky odpovedalo čiastočnou mobilizáciou. Varšava odmietla nemecké diplomatické kroky v rokoch 1938 a 1939.

Fall-Weiss.jpg

Plan operácie Fall Weiss na Poľsko

Hitler poveril nemecký generálny štáb, aby pripravil strategický plán útoku na Poľsko, ktorý nazval Fall Weiss (Biely plán). Jeho hlavným cieľom bolo čo najskôr poraziť poľskú armádu, okupovať poľské územie a zlikvidovať poľský štát. Vďaka tomu býva prvá fáza vojny označovaná ako blesková vojna. Plány boli ešte viac prepracované ako sa na prvý pohľad zdalo. Do tohto plánu bolo zahrnuté zotročenie Poliakov a ich následná likvidácia, aby Nemecko získalo potrebný Lebensraum (životný priestor) pre nemeckú kolonizáciu. Zámienkou pre realizáciu tohto plánu malo byť údajné utlačovanie nemeckej menšiny v Poľsku. Nemecký plán Fall Weiss bol dokončený 15. júna 1939. Jeho tvorcami boli generál Franz Halder, generálporučík von Stülpnagel, plukovník Hans von Greiffenberg a generálmajor Kurt von Tippelskirch. Členovia generálneho štábu sa pokúsili odhadnúť podobu poľských operačných plánov. Zhodli sa na tom, že sa Poliaci bez boja nevzdajú. Pre útok proti Poľsku malo Nemecko veľmi výhodné geografické podmienky. Plán počítal s útokom z troch strán: zo západu s nemeckého územia, zo severu z Východného Pruska a z juhu z územia Protektorátu Čechy a Morava a Slovenska. Najväčší dôraz bol v pláne kladený na tankové a motorizované jednotky a na letectvo.

Vrchné velenie Wehrmachtu začalo na konci júna 1939 pripravovať konkrétny časový plán mobilizácie a koncentráciu nemeckých jednotiek pozdĺž poľských hraníc. Veľký dôraz bol kladený na to, aby celá operácia zostala utajená. Na konci augusta 1939 prípravy vrcholili. Boli zostavené najrôznejšie zoznamy, napríklad dôležitých pracovníkov v civilnej sfére, ktorí nemali byť povolaní, alebo bola ministerstvám nariadená 24-hodinová pohotovosť. Presuny vojenských jednotiek boli rôzne maskované, napríklad ako manévre na nastávajúce oslavy 25. výročia nemeckého víťazstva nad Rusmi za prvej svetovej vojny.

Pakt Ribbentrop-Molotov Edit

V dobe, keď sa chýlilo k druhej svetovej vojne, postoj Sovietskeho zväzu hral kľúčovú úlohu.

Čechoslováci v Poľsku Edit

Viac informácií nájdeš na článku: Českí a slovenskí dobrovoľníci v Poľsku

Richard-Tesařík-mezi-dobrovolníky-před-zastupitelstvím-v-Krakově-druhý-zleva- 1.jpg

Zástupy československých dobrovoľníkov pred zastupiteľstvom v Krakove

Po zabratí zvyšku Československa a vzniku Slovenského štátu sa množili úteky československých letcov do Poľska. Poľské úrady nechceli spočiatku československých vojakov vôbec púšťať na svoje územie. Boli známe aj prípady, kedy boli zadržaní vojaci vrátení poľskými pohraničníkmi späť do Protektorátu Čechy a Morava. Až na nátlak tzv. Zahraničnej vojenskej skupiny československej v Krakove bolo povolené zhromažďovať utečencov z Protektorátu v Tešíne a v tábore Bronowice Małe.

Svoboda-Polsko.jpg

Generál Svoboda v tábore Bronowice Małe pri Krakove

Poľská vláda a ani vojenskí predstavitelia nemali o československých vojakov záujem, preto boli postupne po podpísaní päťročného záväzku odosielaní do cudzineckej légie do Francúzska. Až koncom júla, keď sa medzinárodná situácia začala prudko zhoršovať, vyzvalo poľské vrchné veliteľstvo československých vojenských špecialistov, letcov, pozemných aj protilietadlových delostrelcov, aby zmluvne vstúpili do poľskej armády. Čechoslováci im však veľmi neverili. Vedeli si predstaviť schopnosti a umenie poľských vojvodcov a taktiež sa nechceli odtrhnúť od ostatných druhov, ktorí neskôr odchádzali do Francúzska.

Napriek tomu v poslednej chvíli niekoľko československých letcov vystupovali z lodí a prijali ponuku poľských úradov. Ihneď boli odosielaní do Dęblina, do leteckého výcvikového strediska. Tu sa dokonca stretli s niekoľkými slovenskými pilotmi, ktorí prileteli z piešťanského letiska do Poľska.

Also on FANDOM

Random Wiki